Instagram gaat met de nieuwe functie “Group Profiles” verder dan groepschats. De social app maakt het mogelijk om gebruikers te laten samenwerken en content te laten posten op een gedeeld profiel.

“We testen de mogelijkheid om je aan te sluiten bij een groepsprofiel en verhalen, posts en Reels te delen met andere groepsleden”, laat een woordvoerder van Meta weten aan Insider. “Daarmee kunnen mensen met gedeelde interesses contact met elkaar en anderen leggen in een aparte ruimte.”

Volgens Meta is de test tot nu toe beperkt tot een aantal gebruikers in Canada. 

Ontwikkelaar Alessandro Paluzzi ontdekte al eerder dat er de afgelopen maanden tests plaatsvonden en gebruikt Instagram-code om prototypes te kunnen maken voordat ze worden gelanceerd voor het publiek.

Sommige gebruikers zijn de nieuwe groepstoepassing al aan het testen.

Kevin Parry, animatiekunstenaar en een Instagram-gebruiker met 1,3 miljoen volgers, zegt tegen Insider dat hij half september toegang kreeg tot de nieuwe functie. Parry besloot een groepsprofiel te maken voor andere 'stop-motion' animators.

Maar de functionaliteit is in de vroege testfase nog erg beperkt. Dat komt vooral doordat er maar weinig mensen zijn die er gebruik van kunnen maken. Dat maakt het op dit moment moeilijk om een grote groep op te bouwen.

Dat 'Group Profiles' wordt geïntroduceerd op het platform, is geen enorme verrassing. Instagram is de laatste tijd steeds meer manieren aan het ontwikkelen waarop gebruikers contact kunnen maken. Hierbij focust het platform zich vooral op manieren buiten de traditionele feed om, zoals direct messages.

"De groei van het delen tussen vrienden komt volledig van Stories en DM's, hoewel we ook blijven proberen content van vrienden bovenaan Feed te zetten", schreef Instagram-baas Adam Mosseri in juli in een tweet. "Mensen voelen zich veel comfortabeler om content te delen op plekken die meer privé zijn en dat is geen verrassing."

'Group Profiles' kan een nieuwe manier worden voor gebruikers om zaken met elkaar te delen en content te creëren op plekken die meer privé zijn. De groepen kunnen namelijk zowel openbaar als privé zijn, net als bij een Facebook-groep.

Maar als een 'Group Profile'-pagina eenmaal op privé staat kan dat volgens Instagrams Help Center niet meer ongedaan gemaakt worden. Wat begrijpelijk is, want het zou niet goed zijn als privé gedeelde content ineens openbaar gemaakt kan worden door iemand anders.

De profielpagina's kunnen tot 5.000 leden hebben. Daarbij kunnen er ook administrators aangesteld worden. Deze kunnen content voor 'Group Profile' goedkeuren voor plaatsing.

Er zijn nog veel vraagtekens over hoe de nieuwe functionaliteit gebruikt kan worden. Dit weten we al wel:

  • Gebruikers met Instagram Subscriptions voor exclusieve content zouden privé-groepsprofielen kunnen maken en alleen betalende abonnees toe kunnen laten.
  • Meme-makers kunnen op gedeelde pagina's veel makkelijker met elkaar samenwerken.
  • Ook fans kunnen deel uitmaken van de nieuwe ervaring door 'Group Profiles' te gaan runnen die zijn opgedragen aan hun favoriete influencers of sterren, net zoals veel fans content delen via subreddits op Reddit.

Voor Instagram is het belangrijkste dat de nieuwe functionaliteit zowel voor bekende influencers als voor fans aantrekkelijk is. Hierdoor zouden ze langer op platform blijven, meer content creëren en meer contact met elkaar zoeken.